ÓVODA, CSALÁD KAPCSOLATA
Gyökerek és szárnyak “
"A legtöbb, amit gyerekeinknek adhatunk: gyökerek és szárnyak."
"..a gyermekeknek két dolgot kell adnunk: gyökereket és szárnyakat.
Gyökereket, amelyek tartást adnak, hogy tudják hova tartoznak,
de ugyanígy szárnyakat is,
amelyek az egyiket a kényszereitől és előítéleteitől szabadítják meg,
a másiknak lehetőséget adnak új utakat bejárni vagy inkább repülni."
(Goethe)
Gyökereket, amelyek tartást adnak, hogy tudják hova tartoznak,
de ugyanígy szárnyakat is,
amelyek az egyiket a kényszereitől és előítéleteitől szabadítják meg,
a másiknak lehetőséget adnak új utakat bejárni vagy inkább repülni."
(Goethe)
Goethe idézetével, gondolatával, egy pár évvel ezelőtt találkoztam először, de olyan erővel hatott rám, hogy szakmai munkám alapgondolatának, kiinduló pontjának tartom.
A gyermek életének alakulására több dolog hat. Úgy gondolom élete első szakaszában legmeghatározóbbak az öröklött genetikai tényezők, a családi környezet, az ott szerzett tapasztalatok. Mind ezek alakulására nincs rálátásunk, befolyásunk, ezt nem tudjuk módosítani.
A következő szakaszban – szocializációs színtér következő szintje – mely az óvodai élet, már nekünk, óvodapedagógusoknak is nagy felelősségünk van. Meg kell erősítenünk a gyermek alapgyökereit az általunk hozzátett értékekkel, élményekkel, ismeretekkel, tartalmakkal.
Úgy gondolom, ha mindezt megalapoztuk – a pedagógia eszközeivel kezdhetjük bontogatni a szárnyaikat. Élményeket biztosítunk, feltételeket teremtünk, lehetőségeket ajánlunk önmaguk felfedezésére, kibontakozására.
Mindehhez segítő, támogató, ösztönző, szeretet teljes, nyugodt környezetet biztosítunk, ahol mindenki a saját képességeinek, ütemének megfelelően tarthat a célja felé.
Fontos, hogy vele haladjunk ezen az úton, segítsünk nekik repülni, hagyjuk, hogy minél magasabbra repüljenek, de ne hagyjuk elszakadni a gyökereket.
Tóthné Gara Márta
igazgató
A gyermek életének alakulására több dolog hat. Úgy gondolom élete első szakaszában legmeghatározóbbak az öröklött genetikai tényezők, a családi környezet, az ott szerzett tapasztalatok. Mind ezek alakulására nincs rálátásunk, befolyásunk, ezt nem tudjuk módosítani.
A következő szakaszban – szocializációs színtér következő szintje – mely az óvodai élet, már nekünk, óvodapedagógusoknak is nagy felelősségünk van. Meg kell erősítenünk a gyermek alapgyökereit az általunk hozzátett értékekkel, élményekkel, ismeretekkel, tartalmakkal.
Úgy gondolom, ha mindezt megalapoztuk – a pedagógia eszközeivel kezdhetjük bontogatni a szárnyaikat. Élményeket biztosítunk, feltételeket teremtünk, lehetőségeket ajánlunk önmaguk felfedezésére, kibontakozására.
Mindehhez segítő, támogató, ösztönző, szeretet teljes, nyugodt környezetet biztosítunk, ahol mindenki a saját képességeinek, ütemének megfelelően tarthat a célja felé.
Fontos, hogy vele haladjunk ezen az úton, segítsünk nekik repülni, hagyjuk, hogy minél magasabbra repüljenek, de ne hagyjuk elszakadni a gyökereket.
Tóthné Gara Márta
igazgató
Célunk:
- hogy közös programokkal, tevékenységekkel mélyüljön az összetartozás érzése,
- hogy az óvoda által szervezett programokon a szülők nagyobb mértékű bevonása történjen,
- hogy közös programokkal, tevékenységekkel mélyüljön az összetartozás érzése,
- hogy az óvoda által szervezett programokon a szülők nagyobb mértékű bevonása történjen,
Kapcsolattartás formái
Beszoktatás - befogadás
Célja: a gyermek megismerkedjen az új környezettel, az óvoda dolgozóival, szokásokkal.
Feladatunk: biztonságot nyújtó, nyugodt, szeretetteljes, családias légkör megtapasztalása.
Beszoktatás - befogadás
Célja: a gyermek megismerkedjen az új környezettel, az óvoda dolgozóival, szokásokkal.
Feladatunk: biztonságot nyújtó, nyugodt, szeretetteljes, családias légkör megtapasztalása.
Szülői értekezletek
Célja: megismerhesse az óvoda feladatait, tartalmi életét, a gyermekcsoporttal kapcsolatos feladatokat, aktuális célokat. Minden óvodai csoportban egy nevelési évben két szülői értekezletet tartunk, melynek időpontjáról az értekezlet előtt 10 nappal tájékoztatást kapnak a szülők.
Témákat az éves munkaterv feladataival összhangban az óvónők csoportonként dolgozzák ki. A szülői értekezletekről jegyzőkönyv készül, melyet a csoport Szülői Szervezet elnöke aláírásával hitelesít.
Fogadóórák
Célja: reális és diszkrét tájékoztatás a gyermek fejlettségéről. Segítségnyújtás egyéni nevelési problémák megoldásában.
Fogadóórát kezdeményezhet a szülő, óvodapedagógus szükség szerint előzetes egyeztetés alapján.
Nyílt napok
Célja: a szülők megismerkedhessenek az óvodában folyó nevelőmunkával, szokásokkal. Megfigyelhesse gyermeke közösséghez való viszonyát, benne elfoglalt helyét.
A szülőkkel szervezett közös programok
Célja: a jó partneri kapcsolat, kölcsönös bizalom, segítőszándék kialakítása.
Feladat: színvonalas programok szervezése a szülők bevonásával (Tök Jó Nap, Adventi készülődés, Családi sportnap, Farsangi Forgatag, Gyermeknap, Anyák napi ünnepség, közös virágültetés, Ballagás, stb.).
Célja: megismerhesse az óvoda feladatait, tartalmi életét, a gyermekcsoporttal kapcsolatos feladatokat, aktuális célokat. Minden óvodai csoportban egy nevelési évben két szülői értekezletet tartunk, melynek időpontjáról az értekezlet előtt 10 nappal tájékoztatást kapnak a szülők.
Témákat az éves munkaterv feladataival összhangban az óvónők csoportonként dolgozzák ki. A szülői értekezletekről jegyzőkönyv készül, melyet a csoport Szülői Szervezet elnöke aláírásával hitelesít.
Fogadóórák
Célja: reális és diszkrét tájékoztatás a gyermek fejlettségéről. Segítségnyújtás egyéni nevelési problémák megoldásában.
Fogadóórát kezdeményezhet a szülő, óvodapedagógus szükség szerint előzetes egyeztetés alapján.
Nyílt napok
Célja: a szülők megismerkedhessenek az óvodában folyó nevelőmunkával, szokásokkal. Megfigyelhesse gyermeke közösséghez való viszonyát, benne elfoglalt helyét.
A szülőkkel szervezett közös programok
Célja: a jó partneri kapcsolat, kölcsönös bizalom, segítőszándék kialakítása.
Feladat: színvonalas programok szervezése a szülők bevonásával (Tök Jó Nap, Adventi készülődés, Családi sportnap, Farsangi Forgatag, Gyermeknap, Anyák napi ünnepség, közös virágültetés, Ballagás, stb.).