PETRA NÉNI FEJLESZTŐ FELADATAI
2021. április 27.
Kedves ovisok!
Üdvözöllek benneteket és Szüleiteket is! Ezen a héten a következő játékos feladatokat végezzétek el otthon. A feladatok elvégzéséhez szükség lesz számkártyára 1-10-ig, és színesceruzára.
A foglalkozás feladatai:
Sorszám-tőszám fogalmának tudatosítása. Számlálás növekvő csökkenő sorrendben
Szavak közötti szavak megjegyzése: Az adott szóra ugorj egyet….
Hónapok. (gyerekek születési dátumának hónaphoz rendelése)
Robotnyelv
Képhez tartozó hamis állítások megkeresése, gyűjtése
Számlálás növekvő és csökkenő sorrendben:
Énekeljétek el az „Egy kicsi, két kicsi, három kicsi indián…” kezdetű dalt, és mutassátok az ujjatokon a számokat!Kedves ovisok!
„Kellj fej Jancsi!” – a korábbi, márciusi feladatlapokon megtalálható a leírás.
Keverjétek össze a számkártyákat vagy a dominó lapokat, majd rakjátok ki a számutcát növekvő, majd csökkenő sorrendben. Gyakorolhatjátok a számszomszédokat is: „Gondoltam egy számra! Kisebbik szomszédja az 5, nagyobbik szomszédja a 7.”
Akusztikus differenciálás, akusztikus figyelem, emlékezet fejlesztése:
Szavak közötti szavak megjegyzése: „Az adott szóra ugorj egyet!”
A játék leírása:
Olvassuk el a mesét. Beszéljük meg, hogy kik szerepeltek, mi történt a mesében.
Egyezzünk meg jelekben: pl. ha azt a szót hallod, hogy Murci, akkor ugorj egyet. Ha azt hallod, hogy kakas, pördülj egyet, ha azt hallod, hogy bagoly, emeld a két kezed, mintha szárnyad lenne. ha azt a szót hallod, hogy szamár, akkor állj négykézláb.
A hétalvó malac
Murci, a malac nem bírt reggel felkelni. Ébresztőórája hangosan csengetett hétkor, de Murci nem hallotta. Nyolckor beröppent a tanyaudvarról a kakas, felszállt az ágy fejére, és fél órán keresztül kukorékolt, olyan hangosan, ahogyan a torkán kifért. Murci malac mégsem ébredt fel.
– Hadd próbáljam meg én is - mondta a bagoly, és kilenctől tízig huhogott. Akkor hazarepült, hogy estig aludjon. Hát Murcit nem lehet felkelteni. Tizenegy órakor az öreg, szürke szamár dugta be a fejét a hálószoba ablakán. Fülsiketítően iázott Murci fülébe. Végül a többiek arra kérték, hagyja már abba! Hogy alhat Murci ekkora lármában? Hát már sosem fog felébredni? Tizenkét órakor azt mondta a gazdasszony: – Én tudom, mitől ébred fel Murci. Kinyitotta a szoba ajtaját és bekiáltott:
– Az ebéd tálalva! -Murci abban a szempillantásban felébredt, és kirohant ebédelni. Ugye, most már te is fel tudnád kelteni a hétalvó malacot!
Figyeld meg a naptárt! Sorold fel az évszakokat, gyakorold az évszakokhoz tartozó hónapok nevét!

Mi a neved?
Mikor születtél?
Az a hónap, amikor születtél melyik évszakban van?
Rajzolj képet arról az évszakról!
Robotnyelven / szótagolva /mondjuk a mondatokat, a gyermek pedig utánozza a cselekvést.
Nagy-ra nyi-tom a szá-mat Ki-nyúj-tom a nyel-vem. Be-kö-töm a ci-pőm. Fel-e-me-lem a ka-rom. Le-hu-nyom a sze-mem. Meg-fo-gom a bo-kám.
A muffinos képet színezzd ki, ahogyan a robot mondja!
Szí-nezz há-rom szí-vet pi-ros-ra. Színezz négy tég-la-la-pot kék-re. Csí-kozd be a hár-rom egy-for-ma nagy-sá-gú o-vá-list. A nyu-szi fü-lé-ra raj-zolj egy fe-ke-te pöty-työt. Szí-nezz tíz kört sár-gá-ra.

Nézzék meg a képeket, beszélgessenek róluk. Ezután egyesével olvassák fel az állításokat, s kérjék meg a gyermeket, hogy a képeket figyelve igaz vagy hamis az állítás. Ezután fogalmazzon meg ő is ilyen állításokat!

A fiú fogja a macska farkát. Karácsony következik. A fiú lefényképezi a madarat.
A szemüveges fiú olvas. Húsvét következik. A gyerekek beszélgetnek.
A fiú könyvet olvas. A rossz gyerek bántani akarja a madarat.

- Sorolják fel, hogy az első oszlopban mik vannak egymás alatt! Fentről lefele haladjanak!
- Színezze ki/mutassa meg az első sorban a harmadik almát!
- Színezze ki/mutassa meg a második oszlopban a negyedik képet!
- Színezze ki/mutassa meg az ötödik sorban az utolsó képet!
- Karikázza be/ mutassa meg az utolsó sor első képét! Ezután minden másodikat karikázza/mutassa a sorban!
Ezután szedjenek össze a lakásban minél több apróbb tárgyat. Készítsenek belőlük néhány azonos elemszámú, de más elrendezésű csoportot! Számláltassák meg a gyermekkel! Ezután megint rendezzék át azokat úgy, hogy néhány belőlük kicsit távolabb kerüljön, de láthatóan a csoport része marad. Kérjék meg a gyereket, hogy próbálja ránézésre megállapítani a csoport elemszámát! (A lényeg az, hogy felismerje, hogy attól, hogy átrendezzük a halmazt, de nem tettünk hozzá, vagy vettünk el, az ugyanannyi marad.)
2. feladat:
Alkossanak szóláncot úgy, hogy egyikük mond egy szót, majd a következőnek ugyanazzal a hanggal vagy szótaggal kezdődő szót kell, hogy mondjon. Úgy jó a játék, ha az egész család részt vesz benne!
3. feladat:
Próbálják összeszedni a képek segítségével, hogy milyen változások következnek be a természetben tavasszal és ez hogyan hat az élőlényekre!

.Nézzék meg a képeket, beszélgessenek róluk. Ezután egyesével olvassák fel az állításokat, s kérjék meg a gyermeket, hogy mutasson arra a képre, amire az igaz. Ezután fogalmazzon meg ő is ilyen állításokat!

A fiú fogja a macska farkát. Karácsony következik. A fiú lefényképezi a madarat.
A szemüveges fiú olvas. Húsvét következik. A gyerekek beszélgetnek.
A fiú könyvet olvas. A rossz gyerek bántani akarja a madarat.
Az utolsó képről te mondj egy igaz állítást!
1. feladat:
Az első feladat lényege az írásmozgás fejlesztése formák átírásával. Előtte ujjtornával bemelegítjük a kezüket! Játsszuk el a korábban már tanult mondókát!
Ujjaimat tornáztatom, közben vígan mondogatom:
Nyitom (széttárni az ujjakat), zárom (összecsukni), szorítom (összeszorítani),
Föl-le, föl-le fordítom (a kezet forgatni tenyérrel felfelé, majd lefelé),
Zongorázok, furulyázok (úgy tenni az ujjakkal, mintha a levegőben játszanánk a hangszeren),
Ujjaimat összezárom (megint összecsukódnak az ujjak),
Erősebb lett a kezem, a tornát befejezem!
2. feladat:
Ha van otthon gyurma, sodorjanak belőle „gilisztát”, majd rendezzék el úgy, hogy álló, fekvő, ferde egyenes, csésze, majd kapuvonalat ábrázoljon! Ha nincs, akkor vágjanak le egy darab fonalat, s rakják sima felületre szintén ilyen alakban! Húzza végig a gyermek az ujját a kialakított íráselemeken többször is, majd akár kint egy pálcával karcolhatja nedves földbe! Mikor már a „kezében van a mozdulat”, csak ezután vázolja a feladatlapon! Ha nem tudják kinyomtatni, másolják papírra és úgy rajzolja át!

A feladat a 8, 9 és 10 pótlásának gyakorlása. Vegyenek elő otthon található termésekből (bab, lencse, kukorica, búza, akár rizs, bulgur) kétfélét, és egy tálkát vagy tányért! Tapsoljanak 10-nél nem nagyobb mennyiséget, a gyermek számlálja meg hangosan, majd ő is tapsolja le! Rakjon ki maga elé az egyik termésből ugyanannyit a tálba vagy tányérra! A szülő rakasson vele hozzá a másikból annyit, hogy a kezén mutatott mennyiség legyen a tálban vagy tányéron összesen (lehet ugyanannyi is, ekkor nem kell hozzá pótolni semmit). Számláltassa meg vele, hogy jól dolgozott-e! Olvassák le a pótlást (Pl.: 6 babhoz pótoltam 2 rizst és összesen 8 lett.) Próbáljanak ilyen módon minél több pótlást leolvastatni!
4. feladat:
A következő feladat a gyermek hallás utáni emlékezetét fejleszthetjük. Ehhez a család minden tagját hívjuk segítségül. Üljünk le úgy, hogy mindenki lássa a másikat. Egy bevezető szöveggel kezdjük a játékot:
„Vasárnap elmegyek hozzátok és meglátogatlak Téged. A bőröndömbe teszek egy….pl. labdát. Az utána következő játékosnak el kell ismételnie a kis bevezető monológot, és azt, amit Te a bőröndbe tettél, és hozzá kell még valamit tennie, pl. egy labdát és egy biciklit. Már 2 valami van a bőröndben. Mindig el kell mondani a monológot és fel kell sorolni a bőröndben lévő dolgokat.”5-7 valamit gyűjtsünk össze a bőröndbe és a játék végén az összest soroltassuk el a gyermekkel.
5. feladat:
A feladat a képek megtekintése, az azon látottak megbeszélése után az események időrendbe állítása a megfelelő képre történő rámutatással. Ha ki tudják nyomtatni a feladatot, akár ki is lehet őket vágni és úgy sorba rendezni!
Járjanak körben a lakásban és igyekezzenek minél több olyan tárgyat találni, szót felidézni, ami ugyanazzal a szótaggal kezdődik (Pi.: ka-bát, ka-lap, ka-la-pács, e-lem, e-cset, e-resz)!
7. feladat:
Mondjunk a gyerekeknek megkezdett mondatokat, amiket nekik kell befejezniük. Ne fogadjuk el azt a megoldást, hogy „nem tudom”!
- Tegnap reggel későn keltem fel, mert ……
- Felkelés után reggeliztem, majd ……
- Kimentem az udvarra, hogy …….
- Elkezdett esni az eső, ezért ……..
- Bent segítettem anyának abban , hogy …….
- Leültem az asztalhoz, mert …..
- Vacsora után mérges voltam, mert ……
- Este nehezen aludtam el, mert …….
A mondatok befejezésére rengeteg jó logikus megoldás van, miközben lehet, hogy még a gyerekünkről is érdekes dolgokat tudunk meg.
Kedves Gyerkekek, kezdődjön a mai móka!!!
Mondjuk el ez a kis versikét és közben játszuk el a kezünkkel, amiről a versike szól.
1.Ujjaimat mutogatom, Közben vígan mondogatom, Kifordítom, befordítom,Fölfordítom, lefordítom,Zongorázok, furulyázok, Erősebb lett a kezem, A tornát befejeztem.
2. Rajzold át a formákat a szaggatott vonal mentén neked tetsző színes ceruzával! Dolgozz pontosan!


IIII..........................................................
IIII……………………………………………………......
UUU………………………………………………………
5.Készítsünk napirendet!! Rajzoljátok le, mit csináltok reggel, délelőtt, délben, délután, este.
6. Tapsoljátok le a szavak ritmusát!
(tü-csök, gom-ba, a-u-tó, tűz, gya-lu).
Számoljátok meg hányat tapsoltatok és annyi pöttyöt rajzoljatok a kép alá!

8. Számláljátok meg melyik állatból mennyi van a képen, rajzolj annyi pöttyöt az adott állat mellé, ha tudod írd le számmal is!!

2021. március 23.
Kedves Ovisok!
Üdvözöllek benneteket és Szüleiteket is! Ezen a héten a következő játékos feladatokat végezzétek el otthon.
A következő eszközökre lesz szükség: papír, ceruza.
Játékra fel!
1. feladat:
Álljatok fel, vegyetek egy nagy lélegzetet és a levegő kiengedése közben soroljátok fel többször is a hét napjait. Az az ügyes, aki egy lélegzetvétellel 2-3-szor el tudja ismételni.
Mondjátok el közösen a mondókát, mivel ismeritek, mutassátok meg, hogy milyen mozdulatokat tanultunk a mondókához!
Hétfőn heverünk, /összezárt tenyérre hajtjuk a fejünket/
Kedden keverünk, /kavaró mozdulatok/
Szerdán szerelünk, /csavaró mozdulatot végzünk/
Csütörtökön csücsülünk, /leguggolunk/
Pénteken pipálunk, /utánozzuk a pipálást/
Szombaton szitálunk, /szitáló mozdulatokat végzünk/
Vasárnap titeket vendégségbe várunk. /széttárt kezünkkel várjuk a vendégeket/
Beszéljétek meg, hogy milyen nap van ma, milyen lesz holnap, milyen nap volt tegnap.
2. feladat:
Készítsetek számképeket 1-től 10-ig. Ha nem ismertek minden számot készítsetek dominólapokat, ezeket később is tudjuk használni!
„Kellj fej Jancsi!” – játék
Szabály: Valaki eltakarja a szemét, mintha aludna. Húzz egy kártyát vagy egy dominó lapot. Számold meg rajta a pöttyöket, mutasd meg a kezeden (ujjkép), hogy mennyit ér az a lap. Ezek után felkeltjük az alvó Jancsit!
Kellj fel Jancsi!
Hány órára? – kérdi Jancsi.
Pl. 5 órára.
Jancsi el kezd számolni, neked pedig hátrafelé kell lépkedni úgy, ahogy Jancsi számol. Mikor Jancsi elszámolt 5-ig, hirtelen megfordul, neked pedig nem szabad megmoccannod. Ha megmozdulsz, Te leszel a Jancsi. Ezt a játékot úgy is játszhatjátok, hogy visszafelé számoltok.
3.Feladat:
Artikulációs gyakorlatok
Csináljatok az ajkatokkal kerek kaput!
Nyissatok nagy kaput a szájjal!
Menjen fel a nyelv a padlásra!
Jöjjön le a nyelv a pincébe!
Sétáljon a nyelv a kapu körül! (a nyelv körkörös mozgatása az ajkon)
Jöjjön ki a nyelv a kapun! (nyelvnyújtás)
Bújjon el a nyelv!
Többször ismételjétek meg!
Utánzó játék
Grimaszoljatok egymásnak és próbáljátok a másik grimaszát leutánozni. Ez tükör előtt még izgalmasabb!
4. feladat:
Papagáj-játék: Ismételjétek el a következő nyelvtörőket!
Rózsaszín sündisznócska uzsis zacskója.
A szecsuáni síncsiszoló sínt csiszol Szecsuánban.
Csinos, csíkos cink csészében cukrozott csibecomb.
5. feladat:
Eseménysor összeállítása képek segítségével!
Beszélgessetek arról, hogy mit láttok a képeken. Pl: Milyen napszak van? Hogy hívják a kisfiút? Milyen játékok vannak az ágy előtt? Milyen játékok vannak az ágyon? Milyen színű az ágytakaró? Állítsátok időrendileg megfelelő sorrendbe, mi történt először, mi történt utána, stb, és meséljétek el a történeteket.

Nevezzétek meg a képen látható formákat!(téglalap, négyzet, szív, csillag,kör, háromszög,ovális ). Ezután egy tetszőleges színnel a szaggatott vonal mentén rajzold át a formákat és végezetül színezd ki!

Üdvözöllek benneteket!
Ezen a héten ezeket a játékokat játsszátok! Szükség lesz papírra, színes ceruzára, dobókockára, babszemekre, 2 kis tányérra. Jó szórakozást kívánok!
Feladat: Balról jobbra való haladás irányának kialakítása, fejlesztése
-Az „Ás, pis, kerekes, utifüves, leveles, bíbola, bíbola, pacs, pacs, pacs” mondókával varázsoljátok el a jobb kezeteket! Énekeljétek el Anyáéknak az „Előre a jobb kezed”…kezdetű dalt, és táncoltassátok meg a jobb kezeteket.
Sorolvasás különböző tárgyakkal: Az asztalra különböző tárgyakat helyezünk el egy sorba. Megkérjük a gyermeket, hogy az elejétől a végéig mondja el miket raktunk sorba.
Sorkirakás: Több apró tárgyat készítünk az asztalra. Majd megkérjük a gyereket arra, hogy, rakja őket úgy sorba, ahogyan mondjuk:
- Első legyen, a sor elején álljon a kék korong, utána pálcika ……... a végén egy autó.
- “Olvasd el”, hogyan raktad őket egymás után!
- Melyikkel kezdted?
- Melyik következik utána?
- Melyik az utolsó, a sor végén álló?
- Nézd csak meg az autót!
- Mutass rá!
- Mi jön az autó után?
- Nézd mi van az autó előtt?
- A béka mi után következik?
- Keresd meg a nyuszit!
- Melyik két játék között van a nyuszi?

1. Irányok olvasása: „Merre néznek az állatok?”
2. Színek olvasása.
3. Állatok nevének olvasása.
4. A fentiek kombinációja!
5. Az állatik hangjának utánzása
2. feladat: 6-7 elemű halmaz bontása, pótlása
Énekeljétek el az „Egy kicsi, két kicsi, három kicsi indián..”dalt (Kerek mese)
Készítsétek el ezt a 7-es számkártyát. Vegyetek elő babszemeket és két kis tányért., fogpiszkálót!

- Mutass annyit az ujjadon!
-Minden korongra tegyél egy babszemet! Mennyi babszem kell hozzá?
-Vedd elő a két kis tányért! A babszemekből tegyél annyit a jobb oldalon lévő tányérra amennyit a felnőtt tapsol /mutat az ujján, füttyent, stb/! Mennyi babszem jut a bal oldalon lévő tányérba?
- Két fogpiszkálóból tedd ki a mennyiségeknek megfelelően a kacsacsőrt (relációs jel)!
(Bontás gyakorlása, a gyerekekkel a fenti módszerrel végeztessük el a következő bontásokat: 1+6, 2+5, 3+4, 0+7)
Pótlás:
-Mennyi korong van a képen?
-Tegyél vissza egy babszemet a kártyára! Mennyi babszemet kell még visszatenni, hogy 7 babszem legyen rajta?
- Most tegyél vissza kettőt! Mennyi babszemet kell még visszatenni, hogy 7 babszem legyen rajta? (ezt így végig kérdezzük)
3. feladat: Asszociációs családi játék – Elvont gondolkodást segítő játék
A játék több mint egyszerű, és a végtelenségig lehet játszani. Például Apa gondol egy szóra, amiről Anyának eszébe jut valami, arról pedig a gyereknek jut eszébe egy újabb dolog… Korlátokat nem érdemes szabni, mert bármiről bármi eszünkbe juthat, ennél a játéknál nincs olyan, hogy jó vagy rossz válasz.
Példa:
Apa: „Nekem eszembe jut a fenyőfa”.
Anya: „A fenyőfáról nekem eszembe jut a tél”.
Gyerek: „A télről eszembe jut a szánkózás”...
Beszélgessetek a képekről! Milyen érzelmeket fejeznek ki?


1. feladat lényege, hogy minden sorban kiválassza a gyermek azt az ábrát, amely az adott helyre illik. Ehhez a sor elején lévő állatot az adott oszlop tetején lévő nyíl által mutatott irányba kell fordítani. Keresse meg az odaillőt és mutassa meg!

3.A feladat a gyermek látási emlékezetét fogja fejleszteni. Figyeltesse meg vele a színes képet!
Aztán takarja le a színes tulipánt, és ha ki tudták nyomtatni a feladatlapot, akkor színezze ki ugyanolyanra, ha nem mutassa meg, hogy hol, milyen színt használt volna!


